Apariţii editoriale
Noaptea pisicilor lungi
de Sorin Delaskela, Editura Brumar, 2010
de Sorin Delaskela, Editura Brumar, 2010
Unul
dintre cei mai profesionişti prozatori ai momentului este, şi nu doar
în Oltenia, Sorin Delaskela. Prozatorul de la Severin este autorul unui
excelent metaroman, „Abisex“, publicat în 2007, foarte bine primit de
critica literară.
Anul
acesta, Sorin Delaskela revine cu o culegere de proză, în care
păstrează gustul pentru amănunt, de regulă sordid, care domină
existenţele mediocre ale unor rataţi sau pur şi simplu disperaţi în faţa
vieţii. Tema lui Delaskela este ratarea, în toate nuanţele ei ascunse
în pliurile unei existenţe mediocre, prăfuite, surprinse cu un ochi de
pictor al deriziunii. Ratarea unei vieţi, ca şi ratarea unei mari
iubiri, iată ce-l preocupă pe naratorul din cele 30 de povestiri ale
culgerii apărute la „Brumar“. Eul său gidian răzbeşte cu forţă din toate
încheieturile textelor din această culegere de proze scurte, după cum
altădată mi se păruse că Delaskela (adică Sorin Vidan, pentru cei care
îi cunosc activitatea de eseist) este un demn urmaş al lui Anton Holban,
deşi putem sesiza influenţe străine, generate de lecturile cărţilor
unor Charles Bukovski sau Leo Cohen, autori pe care prozatorul
severinean îi preţuieşte în mod deosebit.
„Noaptea
pisicilor lungi“ este catalogul de sentimente şi observaţii al unui
bărbat care, ca altădată eroul lui Ionel Teodoreanu, a „trecut pe lângă
ea cu dragostea de mână“. Ea fiind, în mod evident, Făptura. O femeie
dispărută azi, în condiţii misterioase, de care autorul nu pomeneşte
prea clar, dar care este prezentă în gândurile sale, ca un observator de
taină şi încredere, în toate notaţiile acestui melancolic al cărui lux
este să observe cum lumea curge inexorabil către un final aşteptat.
Delaskela prinde în insectarul său figuri patibular-hilare, gen Trofin
bibliotecarul nebun care sare la gâtul oamenilor când se îmbată, Gore,
invalidul care povesteşte cu nesaţ poveşti dintr-un imaginar Stomac al
Glasurilor, Olga, Chelu, Morf, Dulceaţa sau şefa bibliotecii, o femeie
cumsecade, cu viaţa ei interioară rotindu-se, la etajul opt, în jurul
cărţilor pe care le mângâie cu voluptatea însingurării. Deşi aparent
vitali, oamenii lui Delaskela sunt ciuruiţi de viaţă, abulici, atinşi de
un morb al dezagregării care-i condamnă din start la eşec. Ca şi Adrian
Buz, din „Zidul moale“, Delaskela este un cathar milos: ar vrea ca
lumea să nu se prezinte aşa cum este, însă doreşte cu putere ca ea să se
încheie, tocmai pentru ca răul să nu prolifereze. Cel ce vede decadenţa
lumii unde trăieşte este un vicios al observaţiei şi un plictisit de
formele unei vitalităţi care maschează golul, decepţionat şi necruţător
în acelaşi timp cu cei din jurul său. Tonul său e unul crepuscular (dacă
vocea ar avea culoare), ordonându-se în straturi ca într-o mare...
clătită, aşa cum sugerează reuşita imagine propusă de personajul său,
Gore, o lume a dulcilor poveşti care sunt depozitate pentru a fi gustate
de cei cărora lumea li se pare mai bună dacă e povestită. Delaskela
este un proustian care nu se ia în serios, pentru că răsuflarea
cinicului Gide e mai aproape. Din acest fond al „madlenei“ care ne aduce
aminte de femeile care ne-au iubit sau de identitatea noastră răvăşită
de boală, reţin „Marleen şi câinele dimineţii“, cu acea întrebare
dramatică a femeii, „Ce sunt eu pentru tine, Sorin?“, „Trăind sub
pleoape“, un tablou al bolii cât se poate de reale, un implant de ireal
produs de conştiinţa excedată de autoscopie, „Noaptea pisicilor lungi“,
story-ul care dă titlul cărţii, cu disperata căutare a unui suflet, în
timp ce dai peste încă un trup consumabil sau „Viaţa e o chestie
mortală“.
Sorin Delaskela
este scenaristul propriilor trăiri pe care le pune în pagină într-un
acces de repetată demiurgie dezabuzată, autosabotată de o conştiinţă
care-i şopteşte neîncetat exact faptul că „viaţa e o chestie mortală,
iar scrisul e doar un mic spectacol, un vodevil al subiectivităţii...“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.